Leírás
Bibliamagyarázat a Római és Filippi levélhez, olvasmányos stílusban.
A Római levél magyarázata
Pál a rómaiakhoz szóló levelét 58-ban vagy 59-ben írta Korintusban, amikor éppen Jeruzsálembe készült, hogy az akhájai és macedóniai hívők adományait oda vigye. (Róm 15,25-28; vö. 16,1 – “Kenkrea” Korintus egyik kikötő városa volt). Pál ekkor még nem járt Rómában noha “sok esztendő óta” vágyott arra, hogy az ottani hívőket lássa. Hogy miként kezdődött az evangéliumi munkája Rómában, kiket használt Isten eszközül az ottani gyülekezet megalapítására, arról, semmi bizonyosat nem tudunk. Általában föltételezik, hogy a Rómába lakó, és évente Jeruzsálembe zarándokló zsidók megismerkedtek az ottani eseményekkel, és a Jézus Krisztusról szóló hírt ők vitték azután a nagy világvárosba. Minden esetre tény, hogy sem Pál, sem Péter (a körülmetélkedés apostola) nem jöhet szóba ennél a kérdésnél. Mindketten csak a nagyjából egy időben történt mártírhaláluk előtt néhány esztendővel jutottak Rómába. …A Kánon megállapításakor a Római levél az első helyre került az apostoli levelek között, jóllehet időbeli sorrendben semmiképpen nem az első. Korábban keletkezett a tesszalonikai, a korintusi és a galatákhoz írt levél.
A Filippi levél magyarázata – A tapasztalat könyve
Az Efézusiaknak írt levélben, éppen úgy, mint a Kolosséiaknak írt levélben, Isten a Krisztusban való helyzetünket mutatja meg. A Filippieknek írt levelében ezzel szemben a hívőt látjuk, amint keresztülmegy ezen a világon, benne keresztyénként járva. Ebben a levélben nem a tanítás van, hanem a hívőt látjuk Isten Szellemének erejével a versenydíjért futni, mert a keresztyénnek igazi ismertetőjele az, hogy a versenyfutást egészen és kizárólag a Szent Szellem erejében végzi.